همسوسازی عملکرد با استراتژی: نقش بودجه‌بندی در تحقق اهداف سازمانی

دسته بندی :
استراتژی

از آنجایی که بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی، لازمه تحقق اثربخش اهداف سازمان‌ها می‌باشد، واحد بودجه با کمک فرایند تخمین هزینه‌ها، درآمدها، منابع و مصارف برای یک دوره زمانی معین، وضعیت مالی آینده شرکت را ارائه می‌کند. بودجه در شرکت انرژی دانا، استانداردی برای ارزیابی عملکرد کسب و کارها است و به عنوان مهم‌ترین ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان شناخته می‌شود.

همچنین، بودجه ابزاری برای همسو کردن فعالیت‌های یک سال شرکت با اهداف و استراتژی‌های بلندمدت تعیین شده است، و این امر با کمک بازنگری و کنترل ماهانه و فصلی اطلاعات بودجه با عملکرد واقعی انجام می‌شود.

فرآیند بودجه‌بندی بعد از سال ۱۴۰۰ در شرکت انرژی دانا به صورت سالانه صورت می‌گیرد، و این اطلاعات در صورت لزوم به صورت دوره‌ای بازنگری و به‌روز می‌شوند. با کمک بازنگری‌های فصلی و کنترل مستمر، کلیه کسب و کارها در انرژی دانا با اهداف تعیین شده یک سال خود همسو هستند.

بودجه‌بندی برای کلیه کسب و کارهای انرژی دانا به صورت یکپارچه و همزمان صورت می‌گیرد و این امر باعث گردید تا بتوان از سیستم IFS به صورت یکسان برای کلیه کسب و کارها استفاده نمود. همچنین، کلیه گزارش‌های بودجه مطابق با استانداردهای مالی و IFRS برای قابل مقایسه بودن با صورت‌های مالی تهیه می‌شوند تا بتوان اهداف و استراتژی‌های کیفی شرکت را به صورت گزارشات مالی تبدیل نمود.

ساختار بودجه‌بندی یکپارچه بر بستر نرم‌افزار یکپارچه سازمان سبب شده است تا هر لحظه بتوان وضعیت عملکرد بخش‌های مختلف سازمان را نسبت به برنامه اولیه سنجید. ضمناً داشتن اطلاعات کامل در بودجه سازمان امکان‌پذیر شده تا سناریوسازی‌های متعدد با در نظر گرفتن فرضیات و عدم قطعیت‌های مختلف انجام شود و امکان برای احتمالات و حالات مختلف آماده بود.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *