تحقق اولین هدف تولید در قرارداد توسعه میادین پایدار غرب و آبان

دسته بندی :
اکتشاف و تولید
اولین هدف تولید، از مهمترین نقاط عطف مالی پروژه های IPC است که با تحقق آن مکانیزم‌های مالی قرارداد شامل بازپرداخت سرمایه گذاری و پرداخت دستمزد پیمانکار و در نتیجه جریان نقدی ورودی به پروژه از آن تاریخ آغاز می شود. این نقطه‌ی عطف و زمان تاریخی برای شرکت انرژی دانا را به همه همکاران تبریک عرض می نماییم.
پس از طی نزدیک به دو سال از شروع پروژه توسعه میادین پایدار غرب و آبان، طبق مفاد قرارداد طی یک دوره 14 روزه،  می بایست حداقل 28,830 بشکه نفت در روز از این دو میدان تولید می شد که خوشبختانه در 14 روز متوالی با میانگین تولید بیش از 32 هزار بشکه در روز، شرایط آزمایش فوق با موفقیت احراز شد.جزییات این آزمایش طی دو مرحله به تأیید تیم های فنی و مدیریتی شرکت ملی نفت ایران نیز رسیده و به صورت رسمی این تایید به شرکت انرژی دانا و شرکت ZN Vostok ابلاغ گردیده است. 
 
پروژه توسعه میادین پایدار غرب و آبان، یک پروژه 10 ساله است که با هدف افزایش تولید نفت از میادین پایدار غرب و آبان با نصب پمپ های شناور درون چاهی (ESP) و به روزرسانی تأسیسات سطح الارضی این دو میدان در ماه مارس 2018 به مشارکت انرژی دانا و ZN Vostok واگذار گردید.​طی این دوره 10 ساله بهره برداری و مدیریت تولید تمام تاسیسات و چاه های این دو میدان بر عهده‌ی‌ این دو شرکت خواهد بود.
 
تاریخچه‌ی فعالیت های اکتشاف و تولید در انرژی دانا
 
سال 2007 شرکت انرژی دانا با درک اهمیت بخش اکتشاف و تولید به عنوان موتور محرک در زنجیره‌ی ارزش صنعتی بالادستی نفت و گاز، تصمیم راهبردی خود را برای حضور در این کسب و کار اتخاذ نمود؛ در ادامه شرکت نفت و گاز دانا مأموریت ورود به پروژه های توسعه بالادستی نفت و گاز را برعهده گرفت. با امضای برجام، شرکت انرژی دانا تلاش های متعددی را در قالب ایجاد کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌های داخلی و خارجی برای پروژه‌های اکتشاف و توسعه انجام داد. 
بخش اکتشاف و تولید، همکاری با شرکت های بین المللی خوشنام را در دستور کار قرار داد و در نهایت پنج همکاری موفق و دوشادوش را با شرکت های Wintershall آلمان، OMV اتریش، DNO نروژ، Tatneftو Zarubezhneft روسیه شکل داد. همه‌ی این مشارکت‌ها به مرحله انجام مذاکرات قراردادی با شرکت نفت رسید. اما با توجه به شرایط پیش آمده، این مذاکرات از طرف شرکتهای مذکور به جز شرکت Zarubezhneft روسیه، متوقف گردید. در نهایت مشارکت بین دو شرکت Zarubezhneft و انرژی دانا موفق به امضای قرارداد توسعه میادین پایدار غرب و آبان در مارس 2018 گردیدند. 
بعد از امضای این قرارداد، مدیریت بخش اکتشاف و تولید و شرکت انرژی دانا با درک فرهنگ کاری شرکت های روسی، همواره سعی در ایجاد روابطی سازنده و صحیح با این شرکت روسی داشته‌اند. در نهایت نتیجه‌ی این تلاش‌ها به ثمر نشست و امروز شرکت انرژی دانا به عنوان اولین شرکت کاملاً خصوصی، سرمایه گذاری و مدیریت تولید از میادین پایدار غرب و آبان را با مشارکت شریک روسی خود برعهده دارد.
 

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *