اقتصاد انرژی و رویکرد های جهانی تولید، توزیع و مصرف آن

دسته بندی :
صنعت انرژی

مجموع شرایط عرضه و تقاضای نفت خام نشان می­‌دهد که بازار نفت دنیا شدیداً با کمبود عرضه نفت مواجه است و این عامل موجب شده است که قیمت نفت خام در بالاترین سطوح خود در 9 سال اخیر قرار گیرد. بازار نفت خام به عنوان یکی از استراتژیک­‌ترین کالاهای تجاری دنیا ماهیتی کاملا نوسانی دارد که این مساله موجب تاثیرگذاری عمیق آن بر شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا شده و به تبع آن تصمیمات تجاری شرکت­‌های فعال در این حوزه را متاثر می­‌نماید.

اتفاقات مهم چند سال اخیر به ویژه همه­‌گیری کرونا از یک طرف و وقوع جنگ اوکراین و روسیه از طرف دیگر موجب بر هم خوردن تعادل بین عوامل تشکیل دهنده عرضه و تقاضای نفت در دنیا شده و تکانه­‌های شدیدی را در این بازار به وجود آورد؛ این تکانه­‌ها موجب تغییر شدید قیمت نفت و نوسان آن در بازه بزرگ 17 تا 140 دلار شد. در کنار این مسائل عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنایع نفت و گاز دنیا و سعی در گذار شتاب‌زده به سمت انرژی‌های نو، سبب ایجاد بحران در امنیت انرژی در دنیا و بهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار شده است.

با فروکش کردن همه ­گیری کرونا و بازگشت کامل فعالیت­‌های اقتصادی به سطح پیشین خود، مصرف نفت مجدداً رو به افزایش گذاشته است. سرعت بازگشت نفت به روند سابق مصرف خود بسیار بیشتر از سرعت پیش­‌بینی شده در اکثر مطالعات معتبر دنیا بود؛ این مساله در کنار محدودیت­‌های مالی و بودجه­‌ای دولت­‌ها در طول دوره کرونا باعث شد که سرمایه­‌گذاری لازم برای تقویت بخش عرضه و فراهم نمودن زیرساخت مورد نیاز برای پاسخ­گویی به این میزان تقاضا صورت نگرفته و در نتیجه بازار با شرایط سختی از لحاظ عرضه روبرو شود.

علاوه بر عدم سرمایه­‌گذاری کافی و فراهم ننمودن تمهیدات و زیرساخت­‌های لازم برای عرضه کافی نفت، محدودیت­‌های تحریمی نیز نقشی محوری در کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی ایفا می­‌نمایند. تحریم­‌های اعمال شده بر سه کشور ایران، روسیه و ونزوئلا، که مجموعا ظرفیت تولیدی بیش از 16 میلیون بشکه نفت در روز را دارند، نقشی اساسی در کمبود عرضه حاکم بر بازار داشته و در صورت رفع آن­ها می­توان شاهد افت محسوسی در سطح قیمت نفت باشیم.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات جمع­‌آوری شده، سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت­‌های فسیلی با وجود افزایش نسبت به سال قبل از خود، کماکان کمتر از پیش از کرونا می­‌باشد و در صورت در نظر گرفتن تورم در دنیا، عملا میزان واقعی سرمایه‌گذاری در بخش سوخت‌های فسیلی نسبت به قبل کاهش نیز نشان می‌دهد. دلیل عمده این مسئله فشارهای اجتماعی ناشی از بحث تغییرات اقلیمی به شرکت‌های نفتی می‌باشد که سبب شده تا این شرکت‌ها علیرغم دسترسی به منابع مالی فراوان، تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری مجدد نداشته باشند.

قیمت بالای حامل­‌های انرژی در ماه‌های اخیر، افزایش هزینه­‌های تولید انرژی، نااطمینانی­‌های اقتصادی، نگرانی­‌های ناشی از امنیت عرضه انرژی و الزامات ناشی از رعایت شرایط اقلیمی، مجموعه­ عواملی هستند که اتحاد قدرتمندی را در جهت افزایش سطح سرمایه­‌گذاری در حوزه انرژی در دو سال اخیر موجب شده‌اند. از آنجا که در گذر زمان، ناگزیر بودن توجه به سوخت‌های فسیلی (علی الخصوص گاز) به عنوان یک منبع اصلی انرژی در میان مدت بیش از پیش نمایان شده است و مشخص شده است که گذار انرژی از آنچه که پیش‌بینی می‌شد بیشتر به درازا خواهد کشید، به نظر می‌رسد روند افزایش فعالیت در زمینه‌های مرتبط با نفت و گاز را در دنیا و به خصوص در کشورهای غنی از منابع آن شاهد خواهیم بود.

 

صابر نجار – تحلیل‌گر ارشد استراتژی

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *