تماشای 110 روز از تاریخ نفت ایران

دسته بندی :
تجربه کارکنان
“اینجا تهران است. مردم، خبر بشارت‌آمیز؛ مصدق خائن فرار کرده است. هزاران نفر را در تهران امروز، مصدق خائن به مسلسل بسته است. من که با شما سخن می‌گویم، میراشرفی، نماینده مجلس شورای ملی هستم. امروز در تهران ملت قیام کرده و خانه مصدق خائن را آتش زده‌اند… “
 
مردم ایران این پیام را شب ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از رادیو شنیدند؛ پیامی که پس از این همه سال وقتی شنیده می‌شود، هنوز دلهره‌آور است؛ اما دقیقاً آن روز در تهران چه اتفاقی افتاد که نخست وزیر کشور در رادیوی ملی “مصدق خائن” نامیده شد؟
 
برای فهمیدن واقعیت این پیام رادیویی، باید به عقب برگشت، باید تاریخ را مرور کرد. شروع این ماجرا به ملی شدن صنعت نفت باز می‌گردد؛ زمانی که مصدق به مدت ۱۵ ماه، یعنی از زمان اردیبهشت ۱۳۳۰ تا تیرماه ۱۳۳۱، توانست حقانیت ایران را در مجامع بین‌المللی در زمینه ملی شدن صنعت نفت اثبات کند. این اتفاق برای ملت ایران یک جشن ملی بود و مصدق را به یک چهره ملی تبدیل کرد. پس از این جشن ملی بود که توطئه‌ها آغاز شد؛ عملیات ویژه‌ای که تمامی عوامل داخلی و خارجی را در بر می‌گرفت.
 
 
کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از موضوعات مهم تاریخ معاصر ایران است که به کرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. باشگاه فرهنگی-هنری پرانتز، به مناسبت این روز، در تاریخ 29 مرداد در سالن یادگیری هاب، جلسه اکران و نقد “مستند روز 110” را برگزار کرد. این مستند، روایت پر تنش از ۱۱٠ روز تلاطم در تاریخ سیاسی ایران، آشوب‌های بعد از ملی شدن صنعت نفت، حضور بیگانه‌ها و کودتا و رنج آن روز‌های مردم است.
 
در این جلسه، بعد از اکران مستند، دکتر مسعود فروزنده، تاریخ‌نگار و تاریخ‌پژوه صنعت نفت به نقد مستند و بررسی وقایع تاریخی ملی شدن صنعت نفت پرداختند. این جلسه با حضور افتخاری مدیران ارشد سازمان، آقایان بیژن نامی، علی‌اکبر شعبانپور، اسماعیل اصغرنیا، غلامرضا یونسی، محمدرضا شمس، محمد آل‌کثیر و مدیران پروژه، آقایان وحید دانش‌خواه و علی عدالتیان همراه بود.​

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *