دیتاسنتر، قلب تپنده انرژی دانا

دسته بندی :
فاوا

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر دیتاسنتر ساختمان مرکزی چند دقیقه از کار بیفتد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 

یعنی چند دقیقه بدون تلفن، ایمیل، نرم‌افزار IFS‌، فایل‌ها و اطلاعاتتان.
شاید عدم دسترسی به شبکه، توقف موقت فعالیت‌های کاری و یا از دست دادن بخشی از اطلاعات، اولین چیزهایی باشد که به ذهنتان می‌رسد. اما برای بعضی از بخش‌های سازمان، این توقف کوتاه می‌تواند منجر به تأخیر چند هفته‌ای در اتمام یک پروژه شود و خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.
دیتاسنتر ساختمان مرکزی که در طبقه چهارم قرار دارد، سخت افزارهای ذخیره سازی و پردازشی فراوانی را در خود جای داده است که علاوه بر ارزش مالی بالا، تمامی سرویس‌های IT در ساختمان مرکزی و سایر سایت‌ها و پروژه‌ها به آنها وابسته می‌باشند. نگهداری مناسب این تجهیزات، و آماده به کار نگهداشتن آنها وابسته به اجرا و رعایت اصول و رویه‌های استاندارد در این زمینه است. 
بخشی از مهمترین اصول استانداردهای دیتاسنتر مربوط به سیستم خنک‌کننده‌ی آن است که رعایت آنها هم تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت و هم خرابی و توقف در آن را به صفر نزدیک می‌کند. چراکه از کار افتادن سیستم خنک‌کننده سبب می‌شود تا ظرف چند دقیقه دمای محیط بیرونی دیتاسنتر به بالای 45 درجه سانتی گراد برسد که در این حالت خاموش نکردن فوری تجهیزات آن، باعث آسیب جدی به آنها خواهد شد.
 
با توجه به افزایش تعداد و توان تجهیزات دیتاسنتر انرژی دانا در سالیان اخیر، و نیز طی شدن عمر مفید سیستم خنک کننده قبلی، لزوم تغییر سیستم سرمایش آن بیش از پیش احساس می‌شد. به همین منظور طراحی و اجرای سیستم سرمایشی جدید از بهمن ماه گذشته با همکاری واحدهای فاوا و پشتیبانی آغاز و پس از طی مراحل ساخت، نصب و راه‌اندازی آزمایشی، از ابتدای هفته گذشته سیستم جدید مورد بهره برداری نهایی قرار گرفت.
سیستم سرمایشی جدید از نوع InRow بوده، با تفکیک کامل راهروی سرد از راهروهای گرم، بهره‌وری حداکثری را در میزان مصرف انرژی ایجاد کرده است.
از دیگر مزایای این سیستم جدید  نسبت به سیستم قبلی که یکی از به‌روز ترین روش‌های خنک کردن دیتاسنترها است، می‌توان به افزایش توان سرمایشی به بیش از دو برابر، ایمنی بیشتر، مانیتورینگ تحت شبکه و پیشگیری از توقف در کارکرد سرورها حتی در صورت بروز خرابی در دو دستگاه از 4 دستگاه تعبیه شده اشاره کرد.

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *