کارخانه کربن بارد: جذب کربن از اتمسفر

دسته بندی :
سرمایه‌گذاری

کارخانه کربن بارد در سال 1382 در ضلع شرقی پالایشگاه نفت تهران به منظور جمع‌آوری انتشارات CO2 پالایشگاه و تولید  CO2 مایع خوراکی برای کاربردهای صنعتی و غذایی تاسیس شد. پتانسیل موجود در ماهیت فعالیت‌های این کارخانه و تأثیرات مثبت محیط‌زیستی قابل توجهی که در پی دارد، مورد توجه شرکت انرژی دانا قرار گرفت. پس از ورود سرمایه­گذاری این شرکت در جمع سرمایه­گذاران کارخانه کربن بارد و مشارکت فعال در هیئت مدیره آن کارخانه، بهره‌برداری و تولید پایدار در این کارخانه از بهمن 1401 محقق گردید. این واحد تولیدی اولین خط تولید  CO2مایع به روش بازیافتی در کشور است.

پالایشگاه تهران در روز حدود 270 تن CO2 تولید و وارد اتمسفر می‌کند. تصفیه و تبدیل گاز CO2  پالایشگاه تهران به CO2 خوراکی و صنعتی توسط این واحد تولیدی موجب شده است پالایشگاه تهران به عنوان اولین پالایشگاه سبز کشور تبدیل شود و این امکان را برای پالایشگاه نفت تهران فراهم می‌کند تا بتواند به رفع آلایندگی گازهای فلر به مقدار صفر (zero flaring) برسد و انتشار CO2 کلی خود را کاهش دهد.

ظرفیت اسمی کنونی این کارخانه 100 Ton CO2/Day و عملی 75-80 Ton CO2/Day در 24 ساعت شبانه روز و با خلوص 99.9% می­باشد. CO2 خالص، فشرده و سرد شده تا مایع شود و در مخازن ذخیره‌سازی مناسب برای توزیع ذخیره می‌شود. بنابراین محصول نهایی تولید شده CO2 مایع است.

در حال حاضر حدود 18 صنعت وجود دارد که از CO2 در کاربردها و تولیدات خود مانند خنک­کننده­ها، ضدعفونی کننده­ها، داروسازی، خوراکی، جوشکاری، اطفاء حریق، کوددهی و خودروسازی استفاده می­کنند. همچنین گاز CO2 زمینه صادراتی بسیار مناسبی نیز به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس دارد.

 بر اساس داده‌های ارائه شده توسط EcoTree و آژانس محیط زیست اروپا (EEA)، انواع درختان با سطوح مختلف بلوغ می‌توانند به طور متوسط حدود 10-40 Kg CO2/Year جذب کنند، در حالی که برای یک درخت بالغ معمولی این مقدار تقریباً 22 Kg CO2/Year است. لذا فعالیتی که این مجموعه درطول یک سال در خصوص جذب کربن از اتمسفر انجام می­دهد معادل 1,194,545 درخت بالغ می­باشد.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *