افزایش تولید و بهره‌وری چاه‌های نفت و گاز از طریق بومی‌سازی خدمات حفاری و بهره‌برداری چاه

دسته بندی :
خدمات چاه

متن زیر مصاحبه‌ست با آقای مهندس‌ اصغرنیا که به‌تازگی در شانا به انتشار رسیده است:

معاون اجرایی کسب‌و‌کار خدمات چاه شرکت انرژی دانا، با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، افزود: با بومی‌سازی این خدمات در کشور، تولید و بهره‌وری چاه‌ها افزایش می‌یابد.

اسماعیل اصغرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه در سال ۱۳۸۶ پس از خروج شرکت‌های خارجی از ایران، با اتکا بر توان داخلی، توانستیم کسب‌و‌کار خدمات چاه شرکت انرژی دانا را تجهیز کنیم، گفت: هم‌اکنون در حوزه ارائه خدمات سیمان‌کاری و اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه حرفی برای گفتن داریم و از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نیستیم.

مهندس اصغرنیا به حمایت کارفرمایان نفت و گاز پارس‌، نفت فلات قاره ایران و ملی حفاری ایران اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون حدود ۷ دستگاه سیمان‌کاری در شرکت انرژی دانا وجود دارد و پایگاه‌های مجهز سیمان‌کاری و اسیدکاری در کیش، عسلویه و اهواز راه‌اندازی شده است؛ افزون بر این، اکنون به‌طور مستقیم بیش از ۱۵۰ نفر در این کسب‌و‌کار مشغول به‌کارند. در راستای ارتقا منابع انسانی تلاش داشته‌ایم که دانش و تجربه خود را به جوانان تحصیل‌کرده و مشتاق منتقل کنیم تا این دانش و تجربه بومی‌سازی شود.

معاون اجرایی خدمات چاه شرکت انرژی دانا با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت این کسب‌و‌کار، ساختارهای لازم در کشور شکل نگرفته بود و تجهیزات و مواد -حتی سیمان حفاری- از خارج از کشور تهیه می‌شد، بیان کرد: هم‌اکنون با اتکا بر توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، همه افزایه‌ها در حوزه سیمان‌کاری بومی‌سازی شده‌اند؛ در بخش اسیدکاری نیز توانسته‌ایم بخش اعظمی از افزودنی‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز را بومی‌سازی کنیم.

اصغرنیا اضافه کرد: با اتکا به دانش متخصصان و جوانان ایرانی و پویایی شرکت‌های خصوصی ظرفیتی در کشور ایجاد کرده‌ایم که هم‌اکنون دو شناور ملکی اسیدکاری در کشور وجود دارد که می‌تواند خدمات اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز را انجام دهد؛ در گذشته که انحصار این شناورها در کشور در اختیار شرکت‌های خارجی معدودی بود، هزینه تمام‌شده اجرای اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز‌، در حدود ۳ تا ۴ میلیون یورو بالغ می‌شد، در صورتی‌که در حال حاضر، قادر شده‌ایم با اعتماد به تولیدکنندگان دانش‌بنیان و جوانان متخصص داخل کشور با صرف هزینه‌های به‌مراتب کمتر‌، ضمن حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و ایجاد اشتغال، به‌میزان قابل توجه‌ای از خروج ارز و سرمایه از کشور جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، افزود: با این کار تولید و بهره‌وری چاه‌ها گاه تا ۲-۳ برابر افزایش می‌یابد.

او ضمنا اشاره داشت: با توجه به ساختاری که در شرکت ما وجود دارد، اولویت نخست، ارائه خدمات به چاه‌های نفت و گاز کشور است اما در کنار ارائه خدمات در داخل، نیم‌نگاهی نیز به ظرفیت‌های ارائه خدمت در بازار منطقه داریم و در مناقصات کشورهای قطر و هند شرکت کرده‌ایم؛ چراکه این توانمندی را در خود می‌بینیم که در حوزه‌های سیمان‌کاری و اسیدکاری چاه‌ با شرکت‌های بین المللی وارد رقابت شویم.

اصغرنیا در پاسخ به سوالی درخصوص دیگر اقدامات انرژی دانا در زمینه اسید‌کاری تصریح کرد: علاوه بر بومی‌سازی حدود 80 درصد افزایه‌های سیمان حفاری توسط جوانان و متخصصان توانمند داخلی، در اواخر سال گذشته، برای افزایش ضریب تولید، سه عملیات اسیدکاری در فاز 17 پارس‌جنوبی انجام شد که به گواه مدیران و کارشناسان، با توجه به شرایط ویژه مخزنی، اختلاف فشار محسوس بین لایه‌ها و چالش‌های فراوان عملیاتی، یکی از شاخص‌ترین عملیات‌های اسیدکاری‌های در میدان گازی پارس‌جنوبی به انجام رسید.

او مجددا با تاکید بر اینکه طبق آمار تنها در حدود 40 شناور اسیدکاری در دنیا وجود دارند، تاکید کرد: وجود دو شناور از این تعداد با مالکیت ایرانی در کشور عزیزمان ایران، افتخاری برای کشور محسوب می‌شود و با توجه به گفته وزیر محترم نفت در سال 1401 در خصوص نیاز حدود 400 حلقه چاه در حوزه پارس جنوبی به اسیدکاری جهت جبران ناترازی‌های تولید گاز، به‌وسیله این شناورها می‌توان اسیدکاری یک چاه را در طی ۲ الی ۳ روز و بدون نیاز به حضور دکل حفاری به انجام رساند.

معاون اجرایی خدمات چاه انرژی دانا اذعان داشت که پیمانکاران خصوصی و توانمند ایرانی به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت‌، با بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان کشور و حمایت از تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی، در کنار چابکی عملیاتی بیشتر‌، ضمن تلاش بر خنثی کردن تحریم‌های بین‌المللی‌، به ارائه خدمات باکیفیت در حوزه حفاری و بهره‌برداری چاه‌های نفت و گاز مشغولند.

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *