شناور اسید کاری خدمات چاه

دسته بندی :
خدمات چاه

شرکت دانا اویل سرویسز کیش در سال 1392 با خرید یک فروند Supply Vessel با بکارگیری شرکت مشاور فنی بین المللی و دانش مهندسی روز نسبت به ساخت و تجهیز شناور اسیدکاری با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز تحت کلاس معتبر IACS Member ، طی مدت 9 ماه اقدام نمود و این شناور منحصر بفرد در آبان ماه سال 1393 وارد آبهای نیلگون خلیج فارس ایران گردید

بعد از اتمام حفاری چاه و لزوم تمیز سازی دهانه چاه از آسیب های سیال حفاری و متعاقبا شروع بهره برداری چاههای نفت و گاز ، یکی از مهمترین روش ها جهت افزایش تولید و عمر طولانی بهره برداری از آنها عملیات تزریق اسید و حلال بصورت گسترده می باشد. لذا با توجه به هزینه اجاره روزانه بالای دکل های حفاری و محدودیت حجمی در اجرای اسیدکاری های گسترده در چاهها، غالبا از شناور های اسیدکاری در دنیا استفاده می شود. شایان ذکر است که از شروع بهره برداری اولین چاه نفت دریائی و توسعه دیگر میادین خلیج فارس قبل از انقلاب اسلامی ایران تا سالهای گذشته هیچ شناور اسیدکاری ملکی ایرانی در دسترس نبوده و کلیه عملیاتهای اسیدکاری توسط شناور های خارجی و با صرف هزینه های گزاف و خروج میلیون ها دلار ارز از کشور صورت می گرفت.

از زمان ورود شناور اسیدکاری در سال 1393 به آبهای ایران ، شناور ملکی انرژی دانا ، کماکان مشغول ارائه خدمات به شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه آن مانند فلات قاره ایران در کلیه میادین خلیج فارس از منطقه نفتی بهرگانسر تا چاههای نفت تنگه هرمز توسط شناور اسیدکاری بوده است. همچنین با توسعه میادین گازی پارس جنوبی و لزوم افزایش تولید آنها در رقابت با کشور های همسایه، شناور اسیدکاری بعنوان بازوی اصلی کارفرمایان در خصوص ارائه خدمات اسیدکاری و افزایش تولید در فازهای14، 15 ، 16 ، 18، 17 ، 5 و 8 پارس جنوبی در سخت ترین زمان تحریم ها و در راستای اقتصاد مقاومتی با بکار گیری پرسنل ایرانی نقشی حیاتی را ایفا نموده است.

 این شناور با قابلیت حمل و ذخیره سازی 90500 گالن (342500 لیتر) هیدروکلریک اسید 33 درصد ، 19 هزار گالن افزایه های شیمیائی و با مجهز بودن به سیستم تمام اتوماتیک اختلاط توسط سیستم اتوماسیون مدرن بصورت کاملا ایمن و مطابق با استاندارد های زیست محیطی و با استفاده از توان 4 دستگاه پمپ فشار بالای اسید (مجموعا 6000 اسب بخار) و نرخ تزریق بالای 50 بشکه در دقیقه اقدام به اسیدکاری چاههای نفت و گاز نموده است.

یکی از مزایای منحصر بفرد این شناور اسیدکاری مجهز بودن به سیستم اختلاط On Fly Mixing می باشد که در هر زمان از عملیات اسیدکاری امکان تغییر درصد و حجم اسید تزریقی به چاه را میسر میکند و تمام محلول ساخته شده مستقیما وارد چاه شده و بالطبع هیچ باقیمانده و آلودگی زیست محیطی وارد آبهای پیرامون نمی گردد.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *