حفاری ژئوتکنیک در مسیر سبقت از برنامه تولید

دسته بندی :
حفاری ژئوتکنیک

ناگفته پیداست که حفاری ژئوتکنیک یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره عملیات لرزه‌نگاری‌ در پروژه­هایی‌ست که در آن‌ها، برای ایجاد موج لرزه­ای، از دینامیت بهره گرفته می­شود؛ در چنین پروژه‌هایی ممکن است عملیات حفاری، بسته به شرایط مختلف، تبدیل به گلوگاه عملیات شود. با توجه به افزایش چشمگیر هزینه­های بالای فرآیند حفاری پروژه مشتمل بر تأمین تجهیزات، هزینه نیروی انسانی، پشتیبانی عملیات، نگهداری و تعمیرات و…، بدیهی‌ست بروز هرگونه تأخیر یا انحراف در اجرا، منجر به تحمیل هزینه­های مضاعف به پروژه و سازمان خواهد شد. گلوگاهی که در صورت ایجاد هماهنگی و تعامل روزافزون بین تیم‌های ژئوتکنیک و ژئوفیزیک و همین‌طور مدیریت روند جذب، استقرار، جابه‌جایی و پشتیبانی گروه­های حفاری، می‌تواند ایستگاه پرتاب و پیشرفت پروژه باشد؛ دستاوردی که در پروژه حفاری هفتکل شرکت انرژی دانا در مسیر تحقق است.

تلاش‌های تیم حفاری ژئوتکنیک انرژی دانا برای ثبت رکوردهای خیره‌کننده در زمینه حفاری چاله‌های لرزه‌نگاری به‌طور پیاپی به بار می‌نشیند؛ این تلاش گروهی در حالی از تولید روزانه بالای 300 چاله خبر می‌دهد که برنامه روزانه تولید حفاری پروژه 225 چاله در روز است؛ تولیدی که می­تواند حاشیه امن و مناسبی را برای حلقه بعدی عملیات برداشت داده، مهیا کند تا فعالیت رکوردینگ پروژه بدون نگرانی و دغدغه توقف ناشی از آماده نبودن چاله­های حفاری به انجام رسد.

افزون بر اهمیت رکورد‌های به ثبت رسیده، در نگاه کلی، آگاهی از جزئیات چالش‌ها و موانع پروژه هفتکل که در نوع خود منحصربه‌فرد است، ضرورت توجه به این موفقیت چشمگیر را بیش از پیش مشخص می‌کند؛ جنس زمین، توپوگرافی عمدتا کوهستانی، عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین محدودیت‌های خاص این پروژه، شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را برای پیشبرد عملیات حفاری پدید آورده است. از این رو، تنها با به‌کاربستن راهکارهای متنوع و ویژه می‌توان حفاری بیش از 130.000 نقطه چشمه را در پروژه هفتکل پیش برد؛ فرایندی نفس‌گیر که تنها با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد تعامل و هماهنگی حداکثری جهت به‌کارگیری بیش از 60 گروه حفاری شرکتی و پیمانکار ممکن خواهد بود تا از بروز هرگونه تأخیر و خلل جلوگیری شود.

در کنار عوامل بازدارنده ذکر شده، باید از فرایند زمان‌بر و مشکل مدیریت پروژه حفاری هفتکل یاد کرد؛ پروژه‌ای که در آن فعالیت بالغ بر 60 گروه عملیات حفاری در 130.000 نقطه چشمه حفاری، نیاز به نظم‌بخشی و راهبری ویژه‌ای دارد؛ گروه‌هایی اعم از شرکتی و پیمانکاری که با روش‌های اثربخش پرداخت، پشتیبانی مالی و و فنی درست و برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری به‌موقع به بازدهی 20 تا 30 درصد افزون بر پروژه‌های مشابه قبلی دست یافته‌اند.

در نهایت، باید با غرور گفت، روح هم‌بستگی گروهی در کنار باور به ارزش‌های سازمانی، رسیدن به قله­های مرتفع موفقیت در صنعت را بیش از پیش باورپذیر کرده است؛ باوری که راز دوام دانایی‌ست. باوری که در شرکت انرژی دانا رشد را تنها در ارتقای توانمندی‌های خود و رقابت با خود معنا می‌کند. باوری که در کنار رشد و توسعه فردی و کمک در راه رسیدن به اهداف سازمانی، منجر به پیشرفت و آبادانی کشور خواهد شد؛ توسعه‌ای همه‌جانبه و پایدار که ایران را برای فرزندانمان به یادگار بگذارد؛ آرمانی در چشم‌انداز دانایی.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *