پروژه لرزه‌نگاری دو و سه بعدی تنگه بیجار

دسته بندی :
حفاری ژئوتکنیک

پروژه لرزه‌نگاری تنگه بیجار با وسعتی در حدود 1500 کیلومتر مربع در استان‌های کرمانشاه و ایلام واقع شده و حدود آن از شمال به شهرهای سرابله و ایوانغرب، از غرب به شهرهای گیلانغرب و سومار، از جنوب به مرز مشترک ایران و عراق از محدوده سومار تا حدود میمک و از شرق به شهرهای صالح آباد و ایلام منتهی می‌گردد.

از منظر توپوگرافی، شرایط فنی و ویژگی‌های خاص، این پروژه دارای پیچیدگی‌های فراوانی بوده است. به گونه‌ای که به صورت هم‌زمان عملیات حفاری در بخشی از پروژه که در نوار مرزی بین ایران عراق که آلوده به مین و مهمات جنگی می‌باشد انجام می‌گرفته و بخش دیگری از گروه‌های حفاری در کوهستان‌های مرتفع و فاقد دسترسی با کمک هلی‌کوپتر مشغول به عملیات حفاری بوده‌اند.

با توجه به فراوانی سازندهای زمین شناسی از جمله سازندهای کواترنری و بختیاری در سطوح ارتفاعی پایین‌تر و سازندهای آغاجری، لهبری، میشان، گچساران تا سازندهای آسماری، ایلام و سروک در بالاترین تراز ارتفاعی پروژه و بنا به عدم وجود دسترسی‌های کافی بر مبنای ملاحظات زیست‌محیطی منطقه، انواع ماشین‌آلات حفاری و کمپرسور‌های باد متناسب با شرایط نقاط برنامه‌ریزی شده برای حفاری در پروژه تنگ‌بیجار به کار گرفته شد.

تعداد چاله‌های حفاری شده بر اساس نوع تجهیز حفاری به شرح ذیل می‌باشد:

دستگاه چابک (دستگاه فرمانی)           12200 چاله

دستگاه درفک بنزینی                       15634 چاله

دستگاه درفک بنزینی با کمپرسور پرتابل  1148 چاله

دستگاه درفک بنزینی با کمپرسور هلیکوپتری  2852 چاله

دستگاه های تراکتوری و باگی   10140 چاله

کسب و کار حفاری ژئوتکنیک در انرژی دانا، با تکیه بر دانش نیروهای متخصص و بهره‌برداری از تجهیزات پر تعداد و کارآمد حفاری لرزه‌نگاری برای تمامی شرایط جغرافیایی، موفق گردید عملیات حفاری 41,974 چاله لرزه‌نگاری پروژه لرزه‌نگاری دو و سه بعدی تنگه بیجار را طی مدت 40 ماه و مطابق با برنامه اجرایی پروژه به اتمام برساند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردها، اجرای عملیات حفاری ایمن بالغ بر 10،000 چاله حفاری در محدوده نوار مرزی بین ایران و عراق حد فاصل شهر سومار و میمک بوده که بدون هیچ گونه حادثه انجام گردید.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *