پروژه‌ گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی جنوب میانه

دسته بندی :
حفاری ژئوتکنیک

پروژه‌ گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی جنوب میانه طبق قرارداد شماره 99112 از طرف مدیریت اکتشاف نفت شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما به شرکت انرژی دانا واگذار گرديد. این پروژه با وسعتی در حدود 5،800 کیلومتر مربع (در حدود 170 کیلومتر در 35 کیلومتر)، شامل 5،800 ایستگاه گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی به فواصل یک کیلومتر در یک کیلومتر و 200 ایستگاه نتلتون طراحی و اجرا شد. مدت زمان کل قرار داد 9 ماه در نظر گرفته شده بود.

پروژه ‎گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی جنوب میانه در دو استان زنجان و آذربایجان شرقی حد فاصل شهر زنجان تا شهر هشترود واقع گردیده است. در محدوده میانی پروژه شرایط توپوگرافی با ارتفاع پایین‌تر، مشتمل بر دشت‌ها و زمین‌های هموار و حاصلخیز و یا تپه ماهور دیده می‌شود که با حرکت به قسمت‌های شمالی و جنوبی پروژه، مناطق نیمه کوهستانی و کوهستانی با شیب شدیدتر دیده می‌شود. بلندترین ارتفاع منطقه با ارتفاع تقریبی 2،250 متر از سطح دریا می‌باشد. شهر میانه با بیشترین شرایط اسکان نفراتی و تامین تجهیزاتی به عنوان محل کمپ در نظر گرفته شد.

بنا به فصل آغاز اجرای عملیات شبکه ژئودزی ماهواره‌ای در زمستان و ماهیت پروژه‌های گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی، یک شبکه ژئودزی ماهواره ای با 64 ایستگاه نقشه برداری در مدت 35 روز  طراحی، پیاده سازی و اجرا گردید.

پروژه بر اساس قرارداد در تاریخ 18/11/1400 آغاز و عملیات پیاده‎سازی نقاط پس از مدت 130 روز در تاریخ 30/03/1401 به پایان رسید. لازم به ذکر است این پروژه بیش از دو ماه (‌تقریبا 70 روز) زودتر از موعد مقرر قراردادی به اتمام رسید.

در این پروژه از 9 دستگاه گیرنده ماهواره دوفرکانسهLeica  نقشه‌برداری، 6 دستگاه گرانی‌سنجی CG-6 و 7 دستگاه مغناطیس‌سنجی GSM-19T برای 6 گروه عملیاتی و با همکاری مجموع 52 نفر شامل کارشناس، اپراتور و کارگر ساده و نیروی خدماتی استفاده گردید.

 

در طی مدت اجرای عملیات، گروه‌ها با مشکلات و چالش‌هایی روبرو بودند که در ذیل به بعضی از آن‌ها اشاره می‌گردد.

-مشکلات تهیه خودرو مناسب عملیاتی و جذب نیروی کارگری.

-عدم حضور اپراتورهای باتجربه و نیاز به آموزشهای عملیاتی.

-مشکلات ترددی و ریسک‌های جاده ای و راه آهن در سرتاسر پروژه.

-مشکلات پرمیتی برای مناطق نظامی، فرودگاه، سد و نظایر آن.

-مشکلات و هماهنگی ورود به مناطق حفاظت شده کاغذ کنان، چار اویماق و انگوران.

-مشکلات بارشهای مکرر برف، یخبندان، مه گرفتگی و سرمای هوا.

-مشکلات پرمیتی و عدم شناخت مردم محلی از روند کار اکتشافی و توقفات عملیات و توقیف گروهها و دستگاه‌ها توسط نیروهای انتظامی

تعریف سیستم انگیزشی موثر برای پرسنل عملیاتی، نقش بسزائی در افزایش بهره‌وری گروه‌های عملیاتی داشت.
علیرضا عابدلو، مدیر پروژه
 

در نهایت با وجود شرایط آب و هوایی سرد و برفی منطقه و ادامه روند شیوع کرونا، شرایط سخت توپوگرافی در بعضی از مناطق و تمام ریسک‌های و چالش‌های پیش‌روی پروژه، خوشبختانه با رعایت همه اصول ایمنی و بهداشتی توسط همکاران عملیاتی و پرسنل و همچنین حمایت‌های مدیریت انرژی دانا پروژه گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی جنوب میانه بدون حادثه به پایان رسید.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *