36 بار از زمین تـــــــــــــــــــــــــــــا ماه

دسته بندی :
خدمات ژئوفیزیکی
پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگاری میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران پس از چهار سال تلاش بی‌وقفه، در تیرماه سال 1401 با موفقیت پایان یافت. این پروژه که در دو استان کرمانشاه و ایلام و با هدف مطالعه‌ی میادین بانکول و باباغیر در بخش دوبعدی و میادین تنگ بیجار و دلاوران در بخش سه‌بعدی انجام شده است، با رضایت کارفرما «شرکت نفت مناطق مرکزی ایران» به اتمام رسید.
 
پوریا نجائی، مدیر ارشد پروژه‌های لرزه‌نگاری انرژی دانا اظهار می‌کند: «این پروژه جزو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های لرزه‌نگاری کشور با شرایط محیطی سخت و پیچیده بود. توپوگرافی در بیشتر نقاط تا اندازه‌ای سخت و خشن می‌نمود که جابه‌جایی تجهیزات و نفرات تنها با هلی‌کوپتر امکان‌پذیر بود. همچنین در راستای رعایت اصول ایمنی در مناطق صعب‌العبور تلاش کردیم تا از تیم‌های کوهنوردی مجرب به‌منظور گذراندن کابل‌های لرزه‌نگاری استفاده کنیم. وسعت این پروژه تا اندازه‌ای بود که مجموع مسافت پیمایش‌شده با خودرو در پهنه‌ی این پروژه معادل 13،950،000 کیلومتر تخمین زده شد، که با 36 بار تردد حدفاصل کره‌ی زمین تا ماه برابری می‌کرد.»
 

وی گستره‌ی عملیات لرزه‌نگاری این پروژه را در بخش دوبعدی، شامل 910 کیلومتر خطِ لرزه‌ای، در مساحتی به‌وسعت حدود 3،000 کیلومتر‌مربع و در بخش سه‌بعدی نیز در مساحتی بالغ بر 1،200 کیلومتر‌مربع توصیف کرد. او همچنین بر این موضوع تاکید کرد که بخشی از عملیات برداشت سه‌بعدی در میان مناطق آلوده به مین ایرانی و عراقی و همچنین مهمات عمل‌نکرده‌ی باقی‌مانده از جنگ تحمیلی ایران و عراق انجام پذیرفت که این مهم تنها با پاک‌سازی بالغ بر 384 کیلومترمربع از این میادین امکان‌پذیر بود. او خاطرنشان کرد: «در این پروژه، بیش از 10 شرکت پیمانکاری، افزون بر 1٬000 نفر نیروی متخصص و کارگری و بالغ بر 170 خودرو مشغول به کار بودند.»

مدیر ارشد پروژه‌های لرزه‌نگاری انرژی دانا یادآور شد علاوه بر سختی شرایط محیطی و آب و هوایی، بروز پاندمی کرونا هم در پروژه‌ای که بیش از 700 نفر را در کمپ‌های خود اسکان داده بود بسیار جدی‌تر و حادتر می‌نمود: «در این پروژه با مدیریت پیشگیرانه‌ی دقیق، از این بحران نیز عبور کردیم و در شرایط اجرای پروژه، واکسیناسیون کلیه‌ی نیروها نیز در محل انجام شد.»

در پایان از دست‌یافت‌های مهم دیگر پروژه در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی می‌توان به ساخت مسجد، تجهیز مرکز بهداشت، تجهیز مدرسه، درخت‌کاری، کمک به اطفاء آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه، ایجاد آتش‌بر و بازسازی راه‌های عشایری و روستایی منطقه، اهداء دستگاه‌های دمنده به ادارات منابع طبیعی و ایجاد آبشخور و جذب حداکثری نیروی انسانی از پتانسیل نیروی کار بومی اشاره کرد.

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *