پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگاری سه بعدی هفتکل – نفت سفید

دسته بندی :
خدمات ژئوفیزیکی

پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگای سه بعدی هفتکل – نفت سفید به کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 16/09/1401 جهت اجرای عملیات به کسب و کار خدمات ژئوفیزیکی انرژی دانا ابلاغ گردید، محدوده عملیاتی پروژ به وسعت تقریبی 2،250 کیلومتر مربع در شهرستان‌های رامهرمز، هفتکل، شوشتر، باوی، مسجد سلیمان و باغ ملک از استان خوزستان واقع شده است. برداشت داده‌های لرزه‌نگاری پروژه به صورت سه بعدی و به منظور شناسایی و توسعه میادین هفتکل و نفت سفید، با تعداد 181،456 شوت انجام خواهد شد.

محدوده عملیاتی پروژه را به لحاظ شرایط وضعیت زمین می‌توان به سه بخش کوهستانی 35% نیمه کوهستانی و تپه ماهوری 31%  و زمین‌های دشت و هموار 34% تقسیم‌بندی نمود و بلندترین ارتفاع منطقه با ارتفاع تقریبی 750 متر از سطح دریا در شمال شرق پروژه واقع شده است. از منظر کاربری زمین 31% وسعت پروژه را زمین‌های کشاورزی (که عمدتاً به صورت کشاورزی دیم می‌باشد) در بر گرفته است و همچنین 13% از محدوده عملیاتی پروژه در منطقه حفاظت شده کرائی واقع شده است.

با توجه به شرایط جغرافیایی پروژه برداشت داده‌های لرزه‌ای پروژه با دو روش چشمه انرژی اجرا می‌گردد:

  • ویبراتور با تعداد تقریبی 50 هزار نقطه
  • دینامیت با تعداد تقریبی 131 هزار نقطه

مدت زمان انجام این پروژه در مجموع 36 ماه می‌باشد.

این پروژه شهرها و روستاهای زیادی را با تنوع قومی و نژادی منحصر به‌فرد در بر می گیرد. حضور سه قوم بزرگ ایرانی شامل طوتیف عرب در بخش جنوبی، قوم ترک قشقایی در بخش مرکزی و قوم لر بختیاری در شمال پروژه با فرهنگ و سلایق خاص مردمان هر قوم باعث خواهد شد تا مدیریت ذینفعان در این پروژه به وظیفه بسیار خطیر و مهم تبدیل گردد. از این‌رو تیم پروژه بر اساس تجربیات خوب  قبلی خود و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود برنامه‌ریزی نموده است که با پاسخ مناسب، راهکارهای عملی در حوزه CSR فراهم آورد.

همچنین شهر هفتکل و روستاهای مختلف این شهرستان به‌طور کامل در داخل این پروژه قرار دارد و محدودیت‌های برداشت داده‌های لرزه‌ای سه بعدی در مناطق مسکونی، باعث خواهد گردید تا حفظ کیفیت داده‌های برداشت با چالش مواجه گردیده و نیازمند ارائه راهکارهای جدیدی باشد.

مدیریت ذینفعان و ایفای مسئولیت اجتماعی در کنار مدیریت ریسک از نکات کلیدی پیشبرد این پروژه می باشند.

علیرضا عابدلو، مدیر پروژه

رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) از جمله مهم‌ترین سیاست‌های در نظر گرفته شده در پروژه می باشد. در این ارتباط فرآیندهای جامع و راهکارهای عملی از جانب تیم HSE پروژه در نظر گرفته شده است. جلسات آموزشی منظم بدو استخدام و در حین کار، نظارت‌های مستمر بر فعالیت‌ها روزمره گروه‌ها و اهرم‌های تشویقی مختلف به منظور رعایت موازین ایمنی و بهداشت در پروژه به‌کار گرفته شده است. وجود محدوده حفاظت شده در پروژه و لزوم رعایت قوانین مرتبط با محیط زیست اهمیت این بخش را دو چندان می‌کند.  

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *