انرژی دانا پیشرو دراجرای ابرپروژه های پارس جنوبی

دسته بندی :
عملیات حفاری

میدان گازی پارس‌جنوبی-گنبدشمالی، بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است، که بر روی خط مرزی مشترك ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. این میدان به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور، ثروت و گنجینه‌ای عظیم و بى‌نظیر ملى می‌باشد. فراتر از اهمیت زمین‌شناسی، به دلیل موقعیت استراتژیک و تاثیر کلان مالی در منطقه، این میدان به کانون توجه بین‌المللی تبدیل شده است – چرا که بیش از 15 درصد ذخایر گاز جهان را در بر می‌گیرد.

مجموعه انرژی دانا عملیات حفاری در میدان پارس‌جنوبی را با پروژه فازهای 15 و 16 در سال 1386 آغاز کرد. به دنبال آن، در سال 1391 توسعه فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی را در دستور کار قرار داد و با سرمایه‌گذاری مجموعا حدود 2 میلیارد دلار، 44 حلقه چاه گازی تکمیل شدند و نهایتا در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید گاز کشورمان و پتانسیل عظیم این میدان در مدار تولید قرار گرفتند.

از آنجایی که اجرای چنین ابرپروژه‌هایی اغلب با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه هستند، نیازمند برخورداری از رویکردی نوین و چشم‌انداز سیستمی پویایی دارد که زنجیره به هم پیوسته رویدادها و تأثیر متقابل عوامل کلیدی تأثیرگذار بی‌شماری را در نظر گیرد.

 

از دستاوردهای برجسته اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی می‌توان به انجام عملیات SIMOPs  در فازهای ۱۵ و ۱۶  اشاره کرد که نیازمند تغییر رویه‌های معمول در هر دو عملیات اسیدکاری و حفاری حین تولید داشته تا انجام همزمان دو عملیات حین تولید از سکو با لحاظ نمودن استانداردهای کیفی بین‌المللی با موفقیت انجام گردد. اجرای این عملیات نیازمند ایجاد رویه‌های جامع هماهنگ فرا شرکتی در قالب SIMOPs Procedures داشته که هسته اصلی مدیریت این همزمانی عملیات، شناسایی ریسک‌ها و اقدامات پیشگیرانه موثر در حوزه فنی و ایمنی بوده است.

علاوه بر آن می‌توان به دستیابی به یکی از کوتاه‌ترین زمان‌های رسیدن به تولید در تاریخ پارس‌جنوبی در فازهای 17B و 18B اشاره کرد که این مهم حاصل روزها تلاش خستگی‌ناپذیر و کار گروهی هماهنگ و بی‌نظیری در راستای به تولید رساندن هرچه سریع‌تر چاه‌ها در این میدان مشترک بوده تا در نهایت منجر به رضایت و تقدیر کارفرما گردد.

همچنین در این راستا می‌توان به ثبت رکورد سریع‌ترین عملیات اسیدکاری روی سکوی B18 به مدت 34.5 روز اشاره کرد که با بالاترین استانداردهای کیفی اجرا شده و با نتایج رضایت‌بخش و موفقیت‌آمیزی به سرانجام رسیده است.

 در نهایت پروژه‌های مجموعه انرژی دانا در پارس‌جنوبی با افتخار مجموعه‌ای از دستاوردهای برجسته‌ای را با بهبود مستمر به دست آوردند که در حال حاضر ما را در بالاترین رتبه و جایگاه در بین بازیگران توسعه این میدان توسط کارفرمایان قرار داده است.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *