پایان پروژه نرگسی برگی دیگر از افتخارات انرژی دانا

دسته بندی :
عملیات حفاری

​پروژه توسعه میدان نرگسی در قالب طرح‌های ۲۸ مخزن با مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با عنوان حفاری و تکمیل چهار حلقه چاه نفتی به همراه ایجاد چاه محل و جاده‌های دسترسی، ایجاد خط لوله انتقال نفت و همچنین توسعه چند راهه واحد بهره‌برداری نرگسی در اسفند سال ۱۳۹۸ به شرکت انرژی دانا واگذار گردید.​

پروژه نرگسی در محدوده شهرستان وحدتیه واقع در استان بوشهر قرار دارد. این پروژه به عنوان اولین پروژه کسب و کار حفاری که شامل بخش سطح‌الارضی نیز بود از ابتدا با چالش‌های گوناگون از جمله شیوع ویروس کرونا مواجه گشت.

​همچنین حمل و نقل دکل‌های حفاری در منطقه کوهستانی نرگسی واقع در استان بوشهر با مشقات فراوان روبرو شد. اما به لطف خداوند و تلاش‌های مصرانه همکاران پروژه‌ای و ستادی، حفاری چهار حلقه چاه توسعه‌ای این میدان در ابتدای تابستان سال ۱۴۰۰ ​به پایان رسید.​

​یکی از دستاورد‌های بخش تحت‌الارض این پروژه حفاری چهار حلقه چاه عمودی تا عمق میانگین ۲۵۰۰ متر با تولید بیش از ۹۰۰۰ بشکه در روز و همچنین تولید از مخزن سروک در چاه شماره ۱۳ نرگسی بود که برای اولین‌بار توسط کسب و کار عملیات حفاری صورت پذیرفت به‌طوری که این میزان از تولید از مخزن سروک برای کارفرمای پروژه نیز دور از انتظار تلقی می‌گردید.

در بخش سطح‌الارض احداث چهار عدد چاه محل (Well Location) و ایجاد مسیر‌های دسترسی در منطقه صعب‌العبور و کوهستانی نرگسی و ایجاد خط لوله انتقال نفت به طول تقریبی 25 کیلومتر جهت انتقال نفت تولیدی از چهار حلقه چاه حفاری شده به چند‌راهه (Manifold) نرگسی، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این پروژه بود که توسط تیم پروژه نرگسی به انجام رسید.

​شایان ذکر است که کلیه فعالیت‌های سطح‌الارضی انجام شده در پروژه نرگسی برای اولین بار در تاریخ کسب و کار عملیات حفاری صورت گرفته است. 
پروژه نرگسی در خرداد ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید که به موجب آن نفت تولید شده از چاه‌های جدید حفاری شده در مدار تولید کشور قرار گرفت.

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *