حفاظت از محیط‌ زیست در توسعه میدان نفتی سهراب

دسته بندی :
پروژه سهراب توسعه پایدار

قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی سهراب، طراحی مفهومی و مهندسی پایه این طرح همزمان و متأثر از مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیستی (EIA) از سوی تیم مهندسی شرکت انرژی دانا صورت پذیرفته است. از این حیث، فرآیند یادشده در بین طرح‌های توسعه نفت و گاز کشور منحصر به فرد و ممتاز می باشد که در قالب گزارشات رسمی  به سازمان حفاظت محیط‌زیست منعکس و ادامه این روند منجر به اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست گردیده ‌است. در همین راستا، و به منظور پیاده سازی برنامه مدیریت زیست محیطی و پایش مستمر عملكرد محیط‌زیستی در منطقه، مشاور تخصصی ذیصلاح منصوب و هسته‌ نظارتی محیط‌زیستی با مشاركت متولی استانی حفاظت محیط‌زیست تشكیل و در منطقه مستقر شده است.​

امروزه شواهدی مبنی بر تغییرات اقلیم در بسیاری نقاط مختلف دنیا مشاهده و ثبت شده و ذهن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست را بیش از پیش به خود معطوف نموده است. بر اساس پژوهش‌ها، مستندات و اظهارات مقامات مسئول و متخصصان محیط زیست کشور ، تغییرات اقلیمی كلان و خرد در منطقه حفاظت‌شده‌ی تالاب هورالعظیم از ابتدای دهه ۶۰ شمسی آغاز شده است به نحوی كه سال‌های خشك و كم‌باران مستمر در سه دهه اخیر، باعث ایجاد پدیده‌های غیرقابل پیش‌بینی همچون آتش‌سوزی نیزارها، تغییر جریانات طبیعی آب تالاب، تنش های حرارتی آب و تغییر الگوی پایدار زیستگاه حیات وحش منطقه شده است.  مزید بر تغییرات یاد شده، عدم تأمین حقآبه تالاب، عدم مشاركت كشور همسایه در برنامه‌های مشاركتی احیای تالاب، مصرف بی‌رویه منابع آبی تالاب در مصارف كشاورزی سنتی منطقه، عدم مدیریت صحیح در نگه‌داشت آب تالاب در پایین‌دست نیز در روند كاهش كیفیت و تغییر توان اكولوژیكی این منطقه حساس محیط‌زیستی موثر بوده است.

این در حالی است که كشور عراق با اخذ یک رویکرد صرفاً توسعه‌گرا، فقط بخش مرکزی تالاب در سزمین خود را در كنوانسیون رامسر ثبت نموده، و با تمرکز بیشتر بر تولید نفت از میادین مشترک با ایران، باعث خشک شدن مساحت وسیعی از این تالاب در محدوه مرزی با ایران شده است.

بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق و رویکرد ویژه مدیریت ارشد و کسب و کار اکتشاف و تولید شرکت انرژی دانا در راستای کاهش اثرات سوء محیط زیستی عملیات خود، تمهیدات منحصر به فردی از جمله موارد ذیل را در دستور کار برنامه توسعه و بهره برداری از این میدان نفتی مشترک قرار داده است:

– استفاده از فناوری نوین حفاری فرمان پذیر چرخان (RSS) 
– بهره‌گیری از فن‌آوری پمپ‌های چند فازی با هدف حذف واحد فرآورش، حذف تاسیسات فشارافزایی تزریق آب و گاز به مخزن
– استفاده از حاشیه جاده (دایک) مرزی برای احداث محوطه های سرچاهی به جای ورود به مركز تالاب
– عدم احداث واحدهای فرآورش مرکزی و فرعی در محدوده منطقه حفاظت شده
– عدم احداث مشعل ثابت گازهای همراه نفت در محدوده منطقه حفاظت شده
– احداث خط لوله انتقال نفت در خارج از منطقه حفاظت شده 
 
موارداشاره شده در فوق تنها بخشی از اصول مقرر شده در طراحی توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی سهراب است که علیرغم تحمیل هزینه‌های بیشتر در فرآیند‌های طراحی، ساخت و بهره‌برداری، صرفاً با رویکرد هم‌ساز با حفاظت محیط‌زیست و کاهش اثرات سوء در محیط تالابی ، مدنظر قرار گرفته است. اجرای کامل این طرح، نقش بسزایی در توانمندسازی روزافزون شرکت‌های داخلی و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه‌ انسانی ایرانی و بومی داشته و زمینه‌های اشتغال گسترده‌ای را در استان خوزستان و منطقه‌ی اجرای طرح فراهم می‌سازد. بطوریکه پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح توسعه میدان نفتی سهراب، برای ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد و از خدمات و تجهیزات ساخت داخل با میزان حداقل ۵۱ درصد استفاده شود. همچنین، موجب افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام کشور، حفظ سرمایه ملی در میادین مشترک و حمایت مؤثر از تولید داخلی می گردد.​

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *