کمپین You Have the Solution

دسته بندی :
توسعه پایدار

در تقویم جهانی، 3 جولای و در ایران ۲۱ تیرماه را روز «بدون پلاستیک» نام‌گذاری کرده‌اند. به‌طور کلی ماه جولای در سراسر جهان، ماهی‌ست که در آن علاقه‌مندان به محیط‌زیست و کسانی که دغدغه‌ سالم نگه‌ داشتن کره زمین را دارند، تلاش می‌کنند به مردم درباره‌ خطرات زیست‌محیطی پلاستیک آگاهی دهند.

جولای بدون پلاستیک یک جنبش جهانی‌ست که به مردم قدرت می‌دهد تا بخشی از راه‌حل آلودگی پلاستیکی باشند. مفهوم ساده است: شرکت‌کنندگان با حذف یک یا چند مورد محصول یک‌بارمصرف از زندگی روزمره، به چالش کشیده می‌شوند تا اتکای خود به پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را کاهش دهند.

این زمین متعلق به همه‌ ما و امانتی در دست ماست برای نسل‌های آینده؛ حفاظت از آن وظیفه تک‌تک ساکنان این کره خاکی‌ست تا بتوانیم این امانت ارزشمند را آن‌طور که شایسته فرزندانمان است، به آن‌ها بسپاریم.

اما سوال اصلی این است که هر کسی به نوبه خود برای داشتن محیط زیستی سالم چه کارهایی انجام داده است؟

خانواده‌ انرژی دانا به مناسبت این ماه و در راستای افزایش فرهنگ توسعه‌ پایدار، تغییر سبک زندگی به‌سوی سبک زندگی پایدارتر با رویکرد کاهش مصرف پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف را، در قالب کمپین “You have the Solution” -به مدت 1 ماه- در سازمان برگزار کرد.

 

 

در طول هفته اول و دوم این کمپین، درباره میزان تولید زباله‌های پلاستیکی در جهان و رها شدن آن‌ها در محیط‌زیست و اقیانوس‌ها، عدم بازیافت‌پذیری بسیاری از پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف، میکروپلاستیک‌ها و تاثیرات منفی آن بر محیط‌زیست، جانداران و انسان‌ها، از طریق پوسترها، پست‌های کوتاه یا گزارشاتی در کانال‌های ارتباطی انرژی دانا، به همکاران آگاهی‌رسانی شد.

در هفته دوم، همکاران دپارتمان توسعه پایدار در طبقات حضور پیدا کردند و به‌طور مستقیم درباره موضوعات مختلف مربوط به پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف و تاثیر پاندمی کویید 19 بر تولید و مصرف آن‌ها صحبت کردند. از دیگر اهداف برگزاری تور پایداری در طبقات، تعامل مستقیم با همکاران و ردو‌بدل کردن نظرات و راه‌حل‌های کارآمد و موثر در سازمان، با توجه به دغدغه و پیشنهادات همکاران، بود.

در هفته سوم از کمپین، ویدئوی کوتاهی با عنوان “Solution” توسط همکاران بخش ارتباطات سازمان تهیه و در شبکه‌های اجتماعی سازمان، همچون اینستاگرم و لینکدین، منتشر شد؛ این ویدئو، علاوه بر همکاران سازمان، از سوی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، بازخورد مناسبی به دنبال داشت و به دفعات به اشتراک گذاشته شد.

 

در یکی دیگر از اقدامات این کمپین، طی ایمیلی همگانی از همکاران دعوت شد تا به‌عنوان یک قدم کوچک اما موثر، قاشق، چنگال و لیوان‌های شخصی خود را برای صرف صبحانه و ناهار در طبقه HUB همراه داشته باشند؛ در این راستا تعدادی از همکاران تصمیم گرفتند از قاشق و چنگال شخصی خود، نه تنها برای این کمپین، بلکه برای همیشه در انرژی دانا استفاده کنند.

در این کمپین، علاوه بر آگاهی‌رسانی درباره‌ پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف، آموزش‌هایی برای تغییر سبک زندگی با رویکرد پایداری و کاهش مصرف پلاستیک ارائه شد؛ کیسه‌های پارچه‌ای به‌منظور تشویق کاهش مصرف پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف، به‌عنوان یادگاری از کمپین “You have the Solution” که به یادآوری پیام و هدف آن در انتخاب آگاهانه‌تر محصولات اطرافمان یاری برساند، از سمت سازمان تهیه و به همکاران ارائه شد؛ چرا که انتخاب کیسه‌های پارچه‌ای قابل استفاده مجدد به‌جای کیسه‌های یک‌بار‌مصرف پلاستیکی، می‌تواند گامی قدرتمند، در انتخاب یک سبک زندگی، به سوی فرهنگ توسعه پایدار و نجات محیط‌زیست باشد. با اتخاذ این تصمیم آگاهانه، افراد می‌توانند سهم خود را در تولید زباله‌های پلاستیکی و اثرات مضر آن بر کره‌زمین، به‌میزان قابل توجهی، کاهش دهند. کیسه‌های پلاستیکی که منبع اصلی آلودگی‌اند، صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند و به طبیعت بازگردند؛ آلودگی‌‌ای که اغلب در محل‌های دفن زباله، اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌ها، حیات وحش، موجودات دریایی و حتی سلامت و زندگی انسان را به خطر می‌اندازد.

در این کمپین، افزون بر رویکردی محیط زیستی‌، به مسئولیت اجتماعی، به‌عنوان باوری قلبی در انرژی دانا، پرداخته شد؛ کیسه‌های پارچه‌ای تهیه‌شده برای کمپین، توسط تعدادی از بانوان خودسرپرست کشور، در مناطق محروم، تولید شده ‌‌است.

امید است با گام‌های کوچک اما استوار، در کنار یکدیگر، جهانی پایدار برای خود و فرزندانمان خلق کنیم.

 

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *