پروژه لرزه‌نگاری سیلک

دسته بندی :
خدمات ژئوفیزیکی

قرارداد برداشت و پردازش داده‌های لرزه‌نگاری دو‌بعدی و سه بعدی پروژه سیلک به منظور اکتشاف منابع هیدروکربوری در محدوده کویر مرنجاب در چهارم اردیبهشت ماه 1401 مابین شرکت ملی اکتشاف نفت ایران – مدیریت اکتشاف و شرکت انرژی دانا منعقد گردید تا توان تولیدی مخزن سیلک و چهارطاقی برای توسعه و بحث ذخیره‌سازی گاز و همچنین ارتباط این دو مخزن با یکدیگر ارزیابی گردد.

موقعیت پروژه سیلک در استان اصفهان، در محدوده شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل می‌باشد که از نظر توپوگرافی در بر گیرنده مناطق هموار پوشیده از بوته‌زار، درختچه و باغات پراکنده پسته و همچنین تپه‌های شنی، شوره زار و باطلاق می‌باشد.

این قرارداد شامل برداشت داده‌های بخش سه بعدی به مساحت 400 کیلومتر مربع به تعداد 23,126 نقطه چشمه و بخش دوبعدی به طول 150 کیلومتر به تعداد 3,333 نقطه چشمه و همچنین پردازش 670 کیلومترمربع داده‌های سه‌بعدی و پردازش150 کیلومتر داده‌های دو بعدی جهت اجرا به مدت 16 ماه ابلاغ گردید.

حجم پروژه در آغاز عملیات با تغییر طراحی در بخش سه بعدی، افزایش یافت و به 500 کیلومتر مربع تغییر کرد و در نهایت تعداد 28,407 نقطه چشمه در بخش سه بعدی و 2,308 نقطه چشمه در بخش دوبعدی برداشت گردید. جهت برداشت داده‌های لرزه‌ای از دو چشمه انرژی انفجاری و ویبراتور به ترتیب به میزان30% و 70% به‌صورت ترکیبی استفاده شد. عملیات برداشت داده‌ها در تاریخ 10/05/1401 آغاز و به رغم افزایش حجم کار، حدود دوماه زودتر از موعد قرارداد در تاریخ 13/10/1401 پایان یافت.

در طول پروژه سیلک حدود 400 نفر نیروی کار، شامل کارگر ساده، کارگرماهر و کارشناس مشغول بکار شدند که با توجه به چالش محدود بودن نیروی کار در منطقه، غالباً نیروی کار غیر بومی استخدام گردید.

شرکت انرژی دانا با الزام حفظ و حراست از منابع طبیعی هیچگونه راه و مسیر دسترسی در این پروژه ایحاد ننمود و جهت حفظ محیط زیست و گونه‌های حیات وحش برنامه اجرای عملیات در منطقه حفاظت شده را طبق دستورالعمل اعلامی سازمان محیط زیست تدوین نمود.

به کارگیری نفرات غیر بومی و مدیریت ذینفعان منطقه در افزایش بهره‌وری و تسریع عملیات نقش به‌سزایی داشت.
نادر ذولفقاری، مدیر پروژه

از چالش‌های این پروژه می‌توان مواردی از قبیل: کمبود خودرو و نیروی کار بومی، عملیات در دریاچه نمک، تردد در تپه‌های شن روان، گرمای طاقت فرسای کویر و طوفان‌های شن، خطر سقوط در قنات‌های خشک قدیمی بدون علامت و هجوم گردشگران در ایام تعطیل و برنامه‌ریزی و پشتیبانی جهت انجام عملیات به‌صورت شبانه‌روزی نام برد.

در پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی و دوبعدی سیلک با تاکید و پایبندی به رعایت اصول سیستم مدیریت یکپارچه بهداشت، ایمنی و محیط زیست و الزامات HSE در شناسایی و کنترل ریسک، 628,620 نفرساعت عملیات لرزه‌نگاری بدون هیچگونه حادثه‌ و تلفات جانی (LTI) انجام گردید.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *