حمایت انرژی دانا از رویداد کربن‌ صفر

دسته بندی :
توسعه پایدار

هدف روز جهانی برای حفاظت از اکوسیستم مانگرو (حرا) که توسط کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2015 تصویب شد، آگاهی از اهمیت اکوسیستم‌های حرا به عنوان “یک اکوسیستم منحصر به فرد ، خاص و آسیب‌پذیر” و ارائه راه حل‌هایی برای مدیریت‌، حفاظت و استفاده پایدار از آنهاست. نزدیک به این تاریخ، شرکت انرژی دانا با رویکرد توسعه پایدار و کاهش دی‌اکسید کربن تولید‌شده، به‌عنوان یکی از اصول زیست‌محیطی در دیدگاه توسعه پایدار، از رویدادی که با این تفکر توسط خانه امکان در تاریخ 21 تیر ماه 1403 برگزار شد، حمایت کرد؛ در این رویداد، با کاشت نهال‌های اوسینا ‌(نام دیگر درخت حرا بر‌گرفته از نام ابن سینا) در تالاب خورخوران واقع در استان هرمزگان، نسبت به خنثی‌سازی کربن تولید‌شده از این رویداد، با رویکردی زیست‌محیط‌زیستی، اقدام شد؛ به این واسطه رویداد مزبور را می‌توان به‌عنوان یک رویداد کربن‌خنثی (Carbon Neutral) نام نهاد؛ رویدادی با هدف ترویج فرهنگ دوستداری محیط زیست و کاهش رد پای کربن، به‌عنوان یک اصل اساسی توسعه پایدار و الگوی موفق در زمینه پایداری محیط زیستی.

در این رویداد، بر اساس محاسبات انجام شده، تولید حدود 6 تن کربن در اثر فعالیت ناشی از رویداد تخمین زده شده است. برای جبران این میزان کربن، شرکت انرژی دانا اقدام به کاشت 10 درخت حرا (Mangrove) کرده است. بر اساس استانداردهای جهانی محاسبه میزان ترسیب کربن، این درختان طی بازه زمانی 40 سال قادر خواهند بود این میزان کربن را جذب و تثبیت کنند. این تلاش نشان‌دهنده تعهد عمیق شرکت انرژی دانا به کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و حمایت از اقدامات پایداری‌ست.

کاهش رد پای کربن به‌معنای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای‌ست که توسط فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود. این فرآیند شامل استفاده از منابع تجدیدپذیر، افزایش کارایی انرژی و اجرای پروژه‌های جبران کربن مانند دختکاری و احیای جنگل‌هاست.

درختان حرا، به‌عنوان یکی از گونه‌های گیاهی موثر در ترسیب کربن، نقش به‌سزایی در این فرآیند دارند. این درختان نه‌تنها کربن را از جو جذب می‌کنند، بلکه با تثبیت آن در ساختارهای زیستی خود، به کاهش سطح CO2 کمک می‌کنند. پس از سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی و تغییر کاربری زمین دومین منبع مهم آزادسازی CO2 به جو است که ۸ تا ۱۴% کل انتشار را در بر‌می‌گیرد.

براساس آمار‌های سازمان محیط زیست 8% از زاد و ولد موجودات آبزی و پرندگان در منطقه خلیج فارس در منطقه رویشگاه تالابی حرا اتفاق می‌افتد و از این حیث این منطقه بسیار حائز اهمیت است. همچنین کربن آبی،  CO2ای‌ست که  توسط ریشه‌های گیاه حرا در زیر بستر خاک انباشته می‌شود و به دلیل ماندن طولانی در زیر خاک و عدم بازگشت به جو یکی از ذخایر کربن زیست کره زمین تلقی می‌شود.

علاوه بر آن، این درختان از آب شور دریا تغذیه و آن‌را به خود جذب می‌کنند، سپس، املاح شور و زائد آب را به خود می‌گیرند و آبی شیرین را به دریا بازمی‌گرداند؛ به‌طوری که می‌توان گفت نقش دستگاه‌های تصفیه آب شیرین طبیعی ایفا می‌کنند.

بازه زمانی ترسیب کربن توسط گیاهان، به‌ویژه درختان، معمولاً چندین دهه به طول می‌انجامد. برای مثال، درختان حرا قادرند طی دوره‌ای 40 ساله میزان قابل توجهی از کربن را جذب و تثبیت کنند. این فرآیند طولانی‌مدت نشان‌دهنده اهمیت استراتژی‌های بلندمدت در حفظ پایداری محیط زیستی و کاهش اثرات مخرب تغییرات اقلیمی‌ست. این گونه‌های گیاهی در طول عمر خود نه تنها کربن را جذب می‌کنند، بلکه به بهبود کیفیت خاک و حمایت از زیستگاه‌های طبیعی نیز کمک می‌کنند.

این اقدامات شرکت انرژی دانا نشان‌دهنده تعهد جدی این شرکت به اصول توسعه پایدار و دوستی با محیط زیست ا‌ست و الگویی برای سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌منظور مشارکت در کاهش رد پای کربن و حمایت از رویدادهای پشتیبان پایداری. شرکت انرژی دانا با انجام این اقدامات، نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست و تشویق به استفاده از راهکارهای پایدار ایفا می‌کند.

تعهد به توسعه پایدار و کاهش کربن دی اکسید تولید‌شده، نیازمند همکاری همه‌جانبه از سوی تمامی بخش‌های جامعه است و شرکت انرژی دانا با پیشگامی در این زمینه، نقش به‌سزایی در ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در محیط زیست ایفا می‌کند.

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *