پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دو بعدی و سه بعدی تنگه بیجار- دلاوران

دسته بندی :
خدمات ژئوفیزیکی

پروژه برداشت داده‌های لرزه‌نگاری سه بعدی میدان‌های تنگه بیجار و دلاوران به کارفرمایی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با حجم کاری 750 کیلومتر خط دو بعدی و 1557 کیلومتر مربع عملیات سه بعدی در تاریخ 26/12/1397 جهت اجرا ابلاغ گردید.

موقعیت جغرافیایی پروژه در استان‌های ایلام و کرمانشاه شامل شهرستان‌های ایلام، ایوان، مهران و کرمانشاه قرار داشت.

برداشت داده‌های لرزه‌نگاری پروژه در بخش دو بعدی با هدف شناسایی و توسعه میادین بانکول و باباگیر با انجام 8303 نقطه چشمه (شوت) در تاریخ 15/11/1398 به پایان رسید. همچنین به منظور شناسایی و توسعه میادین گازی و نفتی تنگ بیجار و دلاوران، برداشت داده‌های لرزه‌نگاری در نهایت با انجام 64،935 نقطه چشمه (شوت) در بخش سه بعدی درتاریخ 31/04/1401 انجام پذیرفت. در مجموع عملیات دو بعدی و سه بعدی در مدت زمان 46 ماه انجام پذیرفت.

این قرارداد علاوه بر انجام عملیات شامل پردازش و تفسیر نهایی به صورت هم‌زمان در منطقه پروژه بود که منجر به راه‌اندازی مرکز پردازش و تفسیر مجهز به سرورهای پیشرفته در شهر ایلام گردید که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ پروژه‌های عملیاتی کشور انجام پذیرفت.

محدوده عملیاتی پروژه را به لحاظ شرایط توپوگرافی می توان به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی نمود:

  • 45% کوهستان و کوهستانی شدید
  • %55 نیمه کوهستانی و دشت و تپه ماهوری

یکی از مشخصه‌های این پروژه وجود مناطق کوهستانی صعب‌العبور و بدون راه دسترسی بود که انجام عملیات و جابجایی تجهیزات در این مناطق  تنها با استفاده از هلی‌کوپتر امکان‌پذیر بود، لذا با توجه به این شرایط و ملاحظات قراردادی و زیست‌محیطی در مجموع، در بخش دو بعدی و سه بعدی  633  ساعت پرواز هلی‌کوپتری انجام پذیرفت.

از دیگر چالش‌های پروژه وجود مناطق آلوده به مهمات عمل نکرده و میادین مین متعدد در محدوه پروژه بود که بدین منظور جهت اجرای عملیات به میزان 1480 کیلومتر پاکسازی چشمی(BAC)  و 242 کیلومتر عملیاتDemining  و برای 3،500 نقطه شوت عملیات Deep search انجام پذیرفت.

مدیریت ذینفعان منطقه و شناسائی ریسک‌های عملیاتی و تعریف پاسخ‌های مناسب، در این پروژه دشوار و پر چالش منجر به دستیابی به اهداف پروژه گردید.
احمدعلی پورصنعتی، مدیر پروژه

در بخش مسوولیت‌های اجتماعی در طی انجام پروژه فعالیت‌های متعددی از قبیل کاشت 1،000 اصله نهال، تجهیز مدارس و درمانگاه‌های منطقه، کمک به ساخت مسجد، کمک به برگزاری جشن‌ها و مراسم مذهبی و … انجام پذیرفت.

علاوه بر چالش‌های فوق قرار گرفتن در منطقه صفر مرزی، وجود منطقه حفاظت شده کولک، قرار گرفتن تاسیسات گازی تنگه بیجار در پروژه، وجود روستاها و زمین های کشاورزی متعدد، در کنار مشکلات و پیچیدگی‌های زمین شناسی مخزن تنگه بیجار، این پروژه را به یکی از دشوارترین پروژه‌های عملیات لرزه‌نگاری در کشور تبدیل نمود که با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی عملیاتی مناسب، موفق به اتمام این پروژه گردید.

برچسب ها :

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *