سربلندی انرژی دانا در چالش مین‌زدایی

دسته بندی :
توسعه پایدار

انفجار مین در ایران موضوعی مربوط به روزگاری دور نیست؛ در سال‌های اخیر نیز اخبار تاسف‌بار انفجار مین در مناطق پرخطر کشور به گوشمان رسیده است. ایران پس از مصر، به‌عنوان کشوری با مساحت وسیع و تاریخچه‌ای درگیر با جنگ‌های گوناگون، دومین سرزمین آلوده به مین در جهان است. بیشتر مناطق آلوده به مین و دیگر مهمات جنگی عمل‌نکرده در ایران در مناطق مرزی از شمال غربی تا جنوب غربی قرار واقع شده‌اند که باوجود انجام عملیات پاک‌سازی در این استان‌ها، جمعیت این مناطق همچنان در معرض خطر انفجار مین قرار دارند.

با توجه به آن‌که پاکسازی، پیش‌نیاز انجام عملیات لرزه‌نگاری و به‌طور کلی عملیات‌ اکتشافی نفت و گاز در مناطق آلوده به مین و مهمات جنگی‌ست، این پروژه‌ها در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور، نقش مهمی در زمینه پاکسازی آن مناطق داشته است؛ برای نمونه، در عملیات حفاری نفت و گاز که بسیاری از آن‌ها در مناطقی با احتمال وجود مین‌ها صورت می‌گیرد، شناسایی و حذف مین‌ها یکی از چالش‌های اساسی‌ست. همچنین، شرکت‌های نفتی ممکن است در فرآیندهای انتقال نفت و گاز، به مناطقی با خطر وجود مین‌ها روبرو شوند.

از این رو، آگاهی از خطرات مین و ایجاد روش‌ها و فرآیندهای امنیتی مناسب در اجرای پروژه‌های نفتی به‌ویژه پروژه‌های اکتشافی، امری حیاتی‌ست. این موضوع شامل آموزش کارکنان در زمینه شناسایی و اقدامات ایمنی در مقابله با مین‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های روز و همکاری با نهادها و سازمان‌های مرتبط برای افزایش امنیت در مناطق عملیاتی‌ست.

شرکت انرژی دانا نیز از بدو فعالیت تاکنون در مناطق متعدد عملیاتی و پروژه‌‌های مختلف لرزه‌نگاری، همچون پروژه سه‌بعدی آبادان در سال 1384، پروژه دوبعدی تنگه بیجار (1389)، پروژه دوبعدی تنگه هُمام (1389)، پروژه‌های سه‌بعدی تنگه بیجار (1398)، تندیس (۱۳۹۵) و مشتاق (۱۳۹۷) و به‌تازگی در پروژه توسعه میدان سهراب با خطرات ناشی از وجود مین رو‌به‌رو بوده است. در راستای مقابله با این چالش، تاکنون – با افتخار- حدود 1700 مین در این محدوده پاکسازی شده است. این پاکسازی به روش سطحی و عمیق در وسعت ۱/۱۱۰۴۵ هکتار و به روش پاکسازی چشمی در وسعت ۱/۵۸۲ هکتار انجام شده است؛ فرآیندی که در طی آن ۷۱۰۰ تیر مهمات عمل‌نکرده (UXO) و مهمات به‌جا مانده (AXO) کشف و منهدم شده‌اند.  

در پروژه‌ لرزه‌نگاری سه‌بعدی پایدار شرق نیز که به تازگی به شرکت انرژی دانا سپرده شده است، عملیات پاکسازی در دستور کار قرار دارد. امید است با توانمندی همکاران خبره و کارشناسان امر، بار دیگر این عملیات به بهترین نحو ممکن و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای صورت پذیرد.

 

 

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *