قدمی نو در انرژی دانا به‌سوی زمین پاک

دسته بندی :
توسعه پایدار

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با 3 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم در سرتاسر جهان یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود “زمین” را فراموش کنند و از فکر حفظ آن غافل بمانند. در این روز که به‌منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن نامگذاری شده است، هرساله از سوی سازمان ملل متحد طی مراسم گوناگونی در سراسر جهان،‌ پاس داشته می‌شود.

مسأله آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه‌ای جدی برای دست‌اندرکاران موضوعات زیست‌محیطی در سراسر جهان است. مسأله میزان زباله تولید‌شده در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از چالش‌های مهم -به‌خصوص- در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

بنابراین یکی از پایه‌ای‌ترین اقدامات برای داشتن زمین پاک، توجه به مدیریت پسماند و تفکیک آن و کاهش تولید زباله در زندگی روز‌مره است. با تفکیک پسماندها و جدا‌سازی مواد خشک قابل بازیافت از پسماند غذایی، می‌توانیم مقدار زباله‌هایی که به سایت‌های دفن منتقل می‌شوند را کاهش دهیم. این کار باعث کاهش آلودگی محیط زیست، آلودگی خاک و آب زیرزمینی (در اثر تولید میکروپلاستیک، شیرابه و…)، حفظ تنوع زیستی و صرفه‌جویی در منابع طبیعی می‌شود. همچنین، با تفکیک پسماندها، امکان بازیافت مواد اولیه و استفاده مجدد از آن‌ها فراهم می‌شود که باعث کاهش نیاز به استفاده از منابع طبیعی و کاهش تولید زباله‌های جدید خواهد شد.

با تفکیک پسماند غذایی، می‌توان مقدار قابل توجهی از ضایعات غذایی را که در زباله‌های عمومی قرار دارند، جدا کرد و به فرآیند تولید کمپوست اختصاص داد.

این فرآیند، ضایعات غذایی را به مواد آلی و مغذی تبدیل می‌کند؛ با تبدیل ضایعات غذایی به کمپوست، از دفن زباله‌ها جلوگیری می‌شود اقدامی که می‌تواند در نهایت کاهش آلودگی زمین را تضمین کند. همچنین، استفاده از کمپوست به‌عنوان یک کود طبیعی و غنی، به‌جای کودهای شیمیایی، باعث حفظ تنوع زیستی و بهبود سلامت خاک و باروری آن می‌شود. این فرآیند، یک روش پایدار برای مدیریت ضایعات غذایی است که در مسیر تحقق هدف‌های روز زمین پاک منشا اثر است و به ما یادآور می‌شود که با بهره‌گیری از فناوری‌های ساده، می‌توانیم به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کمک کنیم.

در این راستا برای ادای دین به محیط زیست و به بهانه روز جهانی زمین پاک، فرایند تفکیک پسماندها در سالن غذا‌خوری (دفتر تهران) به دو دسته پسماند تر غذایی و پسماند خشک، به درستی و به‌تازگی آغاز شده است که تامین و راه‌اندازی دستگاه کمپوست‌ساز آن را تکمیل کرده است. ناگفته پیداست که این چرخه بدون کمک و هم‌یاری شما همکاران گرامی، کامل و موثر نخواهد بود. 

به یاد داشته باشیم محیط ‌زیست‌مان به تغییری آرام اما همیشگی از سوی تک‌تک ما -در کنار هم- نیاز دارد. به امید روزی که دست در دست هم قدمی کوچک برای خلق زمینی پاک‌تر برداریم.

 

ما به سوالات شما پاسخ می دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *